Яка приватна тяга отримає допуск на магістральну колію

Про те, які умови потрібно буде виконати бізнес-структурам, аби отримати право на використання власної тяги, в інтерв’ю Медіацентру «Магістраль» розповів перший заступник директора Департаменту безпеки руху АТ «Укрзалізниця» Андрій Мельничук.

Міністерство інфраструктури України та Укрзалізниця спільно з майбутніми власниками тягового рухомого складу проводять підготовку до експериментальної експлуатації приватних локомотивів на деяких напрямках.

Одним із основних питань, які потрібно вирішити, перш ніж призначати рейси приватних локомотивів, є забезпечення необхідного рівня безпеки руху. Адже на відміну від Укрзалізниці вони не мають досвіду створення відповідних систем. Тож для того, щоб приватна діяльність на магістралі не призвела до трагічних наслідків, необхідно забезпечити суворий контроль з боку держави.

Сертифікація локомотивів

— Хто контролює дотримання норм безпеки руху при впровадженні приватних локомотивів?

— Головним регулятором є Міністерство інфраструктури України. За розпорядженням Кабінету Міністрів воно займається розробкою нормативних документів, пов’язаних із впровадженням приватної тяги. Активну участь у цьому бере також Укрзалізниця, оскільки вона володіє залізничною інфраструктурою та здійснює керування рухом.

Наразі триває робота над проєктом тимчасового положення, яке визначить порядок проведення експерименту щодо залучення приватної тяги. Велика увага в цьому документі приділяється питанням забезпечення безпеки руху. Там ідеться про вимоги до технічного стану локомотивів, локомотивних бригад, принципи співпраці власників локомотивів з Укрзалізницею, відповідальність за порушення тощо.

Нині проєкт положення знаходиться на розгляді в міністерстві. Над узгодженням остаточного варіанта працюють фахівці деяких департаментів Укрзалізниці, котрі спеціалізуються на організації та безпеці руху. Також документ вивчають зацікавлені представники бізнес-спільноти. Остаточне ж рішення про те, які саме вимоги висуватимуться до компаній, що здійснюють залізничний рух, прийматиме міністерство.

Паралельно триває відбір майбутніх учасників пілотного проєкту. Створена спеціальна робоча група, до якої приватні компанії можуть подати свої заявки на участь у експерименті. Але вони мають надати інформацію про власну готовність до здійснення руху поїздів.

— Які основні вимоги щодо безпеки закладаються в проєкти нормативних документів? Чи не призведе допуск приватної тяги до зниження рівня безпеки на залізниці?

— В питаннях, що стосуються забезпечення безпеки руху, позиції Укрзалізниці та Міністерства інфраструктури цілковито збігаються. Як би не розвивався ринок залізничних перевезень, всі правила безпеки повинні виконуватися.

Тому до компаній, рухомого складу, обслуговуючого персоналу, систем безпеки тощо висуваються суворі вимоги.

— Висловлювалися побоювання, що приватні підприємства можуть вивести на колії старі локомотиви, задешево придбані в пострадянських країнах.

— Це негативно вплинуло б на безпеку руху на Українській залізниці. Тому проєкт містить запобіжники, які повинні завадити потраплянню в Україну непридатної техніки. За наполяганням Укрзалізниці в нього включене положення про те, що на колії загального користування під час проведення експерименту можуть допускатися тільки нові локомотиви, або такі, в яких ще не закінчився термін експлуатації, визначений заводом-виробником. При цьому вони мають пройти всі належні за правилами експлуатації види поточного і капітального ремонту.

На колії загального користування під час проведення експерименту можуть допускатися тільки нові локомотиви, або такі, в яких ще не закінчився термін експлуатації, визначений заводом-виробником

Усі приватні локомотиви, як нові, так і вживані, мають бути належним чином сертифіковані в Україні. Ті машини, які зараз використовує Укрзалізниця, такі сертифікати вже мають. Утім, ми не виключаємо того, що можуть з’явитися і якісь нові моделі, які захочуть придбати приватні підприємства. Але тоді вони повинні будуть здійснити повну процедуру сертифікації. Такий шлях проходили, наприклад, нові локомотиви виробництва General Electric, які нещодавно закуповувала Укрзалізниця.

Правила одні для всіх

— Які вимоги висуваються до кваліфікації локомотивних бригад приватних компаній?

— Це питання також перебуває в полі уваги спеціалістів. Адже ми розуміємо, що саме від дій чи бездіяльності працівників локомотивних бригад безпосередньо залежатиме, наскільки безпечним буде рух приватних локомотивів коліями загального користування. Тому Департамент безпеки руху надає величезного значення вимогам до машиністів та їхніх помічників.

В основі концепції лежить положення стосовно того, що вимоги до локомотивних бригад приватних операторів мають бути аналогічними тим, які висуваються до працівників Укрзалізниці. Вони повинні мати такий же рівень підготовки й такі ж права управління тим тяговим рухомим складом, який вони водитимуть.

Бригадам комерційних локомотивів, перш ніж приступити до рейсів, необхідно пройти повний курс обкатки на тих дільницях, де вони здійснюватимуть рух, скласти відповідний іспит і отримати документ встановленого зразка

Проєкт порядку допуску приватної тяги передбачає, що бізнес-структури, які братимуть участь у експерименті, повинні створити в себе системи управління безпекою руху (СУБР). Вони мають відповідати як українським, так і європейським нормативним актам. Ці СУБР погоджуватиме міністерство.

Наразі Міністерство інфраструктури розробляє вимоги до СУБР для всіх організацій, які працюватимуть на залізничному транспорті (незалежно від того, чи здійснюватимуть вони виїзд на колії загального користування).

— Тобто, по суті, всі системи мають бути ідентичними?

— Необов’язково. Кожне підприємство будує свої системи безпеки, виходячи з власних потреб, тож вони можуть відрізнятися. На власний розсуд представники бізнесу мають змогу висувати до своїх систем більш жорсткі вимоги, ніж передбачено нормативами. Це не забороняється. Проте абсолютно недопустимим є будь-яке пом’якшення порівняно з нормативними документами.

СУБР повинна, зокрема, передбачати вимоги до часу роботи і відпочинку локомотивних бригад, від чого безпосередньо залежить безпека руху. При цьому завдання компанії — власника локомотивів — подбати не лише про час, а й відповідні умови для відпочинку. Також мають бути дотримані вимоги до змінності бригад, проведення медичних оглядів, планових, щоденних та інших…

Це забезпечить належну працездатність людей, які поведуть приватні локомотиви Українською залізницею.

Приватні локомотиви мають бути обладнані всіма необхідними системами зв’язку, які дадуть їм змогу співпрацювати зі службами Укрзалізниці, відповідальними за організацію та безпеку руху

Першими стартують тепловози

— Диспетчерське керування всіма поїздами здійснює Укрзалізниця. Тож велике значення матиме грамотне складання графіка руху для того, щоб мінімізувати ризики.

— Це одна з причин, чому в межах майбутнього експерименту приватна тяга буде допущена спочатку до руху на малодіяльних напрямках. При цьому графік складатиметься таким чином, щоб максимально розвести пасажирські та вантажні потяги. В ідеалі ми будемо намагатися, щоб під час руху приватного вантажного поїзда, якщо це можливо, на дільниці не перебували пасажирські состави. Це надасть змогу максимально мінімізувати будь-які ризики.

У процесі експериментальної експлуатації ми вивчатимемо показники безпеки руху приватних локомотивів. У разі виявлення певних проблем працюватимемо разом з міністерством і власниками над їхнім вирішенням. А якщо ці показники відповідатимуть встановленим нормам і стандартам, можна буде розглядати можливість збільшення обсягів перевезень приватними локомотивами.

— Які машини братимуть участь в експерименті?

— На першому етапі на залізницю допустять лише тепловози. І здебільшого потенційні учасники експерименту не заперечують проти цього. На те є кілька причин. Ті дільниці, на які планується допустити приватну тягу під час експериментальної експлуатації, є переважно неелектрифікованими. Тому на них можна використовувати лише тепловози. Крім того, оскільки наразі йдеться лише про проведення експерименту, за результатами якого ухвалюватиметься остаточне рішення про впровадження приватної тяги, представники бізнесу самі надають перевагу тепловозам. У разі, якщо з якихось причин експеримент не виявиться успішним, вони зможуть використати придбані локомотиви на своїх підприємствах, де під’їзні колії також неелектрифіковані.

З точки зору взаємодії із залізничною інфраструктурою тепловоз є простішою машиною, ніж електровоз

На відміну від тепловоза електровоз використовує контактну мережу. Завдяки наявності потужного електрообладнання електровоз створює сильніші електромагнітні перешкоди, ніж тепловоз. Це може впливати на роботу приладів СЦБ. Тому сертифікація і допуск до руху нових електровозів є складнішою та тривалішою справою.

Прийнятним для всіх сторін рішенням було на першому етапі обмежитися доступом на колії загального призначення приватних тепловозів. Гадаю, появу на магістралях приватних електровозів можна обговорювати не раніше, ніж за декілька років.

Оригінал матеріалу за посиланням: https://info.uz.ua/articles/yaka-privatna-tyaga-otrimae-dopusk-na-magistralnu-koliyu