Учасники ринку залізничних перевезень висловили занепокоєння щодо перспектив впровадження приватної тяги в Україні

27 лютого 2020 року у готелі Прем’єр-Палас України пройшла IV Міжнародна конференція «Залізниці України: розвиток та інвестиції 2020».

У ході проведення заходу учасники Конференції обговорили сучасний стан української залізниці та перспективи лібералізації ринку залізничних перевезень, формування конкурентного середовища і прихід у галузь нових гравців – приватних операторів локомотивної тяги.

У рамках проведення третьої сесії Конференції «Оперування локомотивним та вагонним парком», незважаючи на оптимістичний настрій представників
АТ «Укрзалізниця», інші учасники Конференції під час обговорення теми впровадження приватної тяги були налаштовані менш оптимістично і висловили багато критичних думок щодо стану реалізації експериментального проекту щодо допуску приватних локомотивів до роботи окремими маршрутами на залізничних коліях загального користування у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1043.

Генеральний директор компанії «Локо-Інвест» Іван Остапченко у своєму виступі підкреслив, що маршрути, запропоновані Укрзалізницею для реалізації експерименту, повністю виключають вивозну роботу потенційними учасниками експерименту. І це при тому, що вивіз вантажів тепловозами вантажовласників до найближчих станцій примикання контактної мережі Укрзалізниці є однією з найбільш привабливих тем для участі інвесторів у проведенні експерименту. За розрахунками учасників конференції, обсяги такої роботи могли б складати до 95% загального обсягу перевезень із використання приватної тяги.

Після заяв представників Укрзалізниці про погодження формату реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 04 грудня 2019 року № 1043, у якому з експерименту буде виключена можливість використання перевізниками приватних електровозів, представником компанії «Ferrexpo» Віталієм Олійником було заявлено про неможливість участі в експерименті в зв’язку з необхідністю  використання на основному маршруті перевезення підприємством власної продукції виключно по маршруту, обладнаному контактною електромережею.

Ключовим виступом третьої сесії був виступ Голови Ради Асоціації українських залізничних перевізників Володимира Крота.

У представленій презентації в першу чергу було проведено аналіз виконання доручення Президента України Володимира Зеленського по впровадженню приватної тяги на українській залізниці.

Учасникам Конференції у графічній формі було надано інформацію про те, що при нинішньому темпі реалізації Міністерством інфраструктури України та АТ «Укрзалізниця» положень Указу Президента України та постанови Кабінету Міністрів України, на фактичну роботу в рамках експерименту залишається не більше 15 місяців при оптимістичному розгляді можливих подальших кроків зі сторони Укрзалізниці.

За такий короткий час потенційним інвесторам у приватну тягу буде доже складно провести економічну оцінку своїх проектів, підготувати локомотиви до конкретних умов експлуатації. Вкрай складно за цей строк провести такі заплановані етапи експерименту як запуск та реалізація, моніторинг стану реалізації експериментального проекту, оцінка результатів проекту та їх оприлюднення.

Запропоновані Укрзалізницею на сьогодні маршрути для використання при проведенні експерименту взагалі не співпадають із маршрутами, у яких зацікавлені потенційні інвестори та найбільші гравці ринку, що володіють основним обсягом вантажів. Деякі маршрути, відібрані Укрзалізницею, взагалі неможливо використовувати для вантажних залізничних перевезень.

Включення до фінальної редакції проекту наказу Міністерства інфраструктури України можливостей відмови Укрзалізницею інвесторам щодо перевезень з використанням приватної тяги та неможливості використання електровозів призведе до стагнації процесу впровадження експерименту.

Реальний стан процесу погодження згаданого проекту наказу, що сьогодні вже зазнав змін втретє, створювані Укрзалізницею штучні бар’єри щодо впровадження експерименту, «скорочені» строки реалізації проекту та значні капітальні вкладення, розраховані на короткострокову перспективу, – все це  викликає в Асоціації українських залізничних перевізників та ключових учасників ринку залізничних перевезень реальне занепокоєння щодо можливості реалізації такого експерименту.

Останнім часом усе більше складається недвозначне враження щодо лукавості Укрзалізниці: у публічні площині – підтримання запуску приватної тяги, кулуарно – звести нанівець можливість реалізації схваленого Президентом та  Урядом експериментального проекту, що має на меті наблизити Україну до ЄС.

У своєму виступі Володимир Крот запропонував необхідні та термінові на цей час заходи для можливості реалізації експерименту з впровадження приватної тяги у відповідності до Указу Президента України та постанови Кабінету Міністрів України.

«Оптимальним шляхом врегулювання ситуації щодо створення конкурентних умов розвитку сектору залізничних перевезень стали б звичайно Закон України «Про залізничний транспорт» у новій редакції, правила доступу до залізничної інфраструктури, впроваджені ринкові механізми ціноутворення, методика розрахунку тарифу на доступ до залізничної інфраструктури,» – зазначив Володимир Крот.

З позицією Голови Ради Асоціації українських залізничних перевізників погодився також керівник сектору «Транспорт» BRDO Владислав Притоманов, який презентував виступ на тему «Пілот для «приватної тяги» – тест на готовність до відкриття ринку залізничних перевезень».

Під час обговорення ключових питань щодо реалізації експерименту особливу увагу було приділено стабільності забезпечення локомотивною тягою, що маж призвести до скорочення термінів поставки власної продукції українськими та іноземними підприємствами, покращити економічні показники та створити умови для подолання кризових явищ в Україні.

На думку спікерів Конференції, існуючий дефіцит локомотивної тяги в Укрзалізниці та неможливість забезпечення сталих перевезень вантажів не може бути вирішено тільки за рахунок придбання нових локомотивів Укрзалізницею чи для Укрзалізниці. Це питання необхідно вирішувати шляхом створення конкурентного ринку залізничних вантажних перевезень, що передбачає й наявність зрозумілих, чітких та прозових правил роботи.

ЗАВАНТАЖИТИ ПОВНУ ВЕРСІЮ ПРЕЗЕНТАЦІЇ