Погіршення технічного стану рухомого складу та ефективності операційної роботи Укрзалізниці викликає хвилю боротьби чиновників із успішними приватними проєктами

8 листопада ряд інтернет-видань повідомило про фактичне призупинення роботи Миколаївського морського порту з причин блокування технічними службами АТ «Укрзалізниця» роботи локомотивів приватної компанії «Сісайд Термінал».

Вже із суботи 9 листопада роботу порту фактично заблоковано. При цьому в Миколаївському морському порту, другому в країні за обсягами перероблення вантажів, працюють найбільші у світі компанії продовольчої та металургійної галузі: COFCO, Arcelor Mittal, BUNGE, OREXIM, а також Державна продовольчо-зернова корпорація України (ДПЗКУ).

Нескладно здогадатись, що найближчим часом ці представництва іноземних компаній та державне підприємство отримають значні, багатомільйонні збитки від невиконання умов контрактів.

Також нескладно здогадатись, яку репутаційну шкоду буде нанесено нашій державі та особисто Президенту Володимиру Зеленському, який всіляко підтримує проведення реформи Укрзалізниці та запровадження приватної тяги, яка має створити дієву конкуренцію державному монстру, що неспроможний забезпечити якісні послуги найбільшим приватним інвесторам.

В цій ситуації досить цікаво виглядаються кілька моментів, на тлі яких розгорнулась боротьба Укрзалізниці з успішним приватним проєктом з локомотивної тяги в Миколаївському порту.

Спроби блокування роботи компанії «Сісайд Термінал» Укрзалізницею були помічені й раніше, але після доручення Президента України Володимира Зеленського про реструктуризацію Укрзалізниці, подання до Верховної Ради проєкту Закону про залізничний транспорт України, у Міністерстві інфраструктури з’явились плани щодо розділення УЗ на три структури за окремими напрямами діяльності та допуску приватної локомотивної тяги на колії загального користування.

У процесі обговорення законопроєкту та проєктів нормативних актів приватними учасниками ринку, власниками вантажів, вагонного парку та локомотивів з’ясувалось, що стан надання послуг тяги Укрзалізницею у 2019 році наблизився до катастрофічного. Завантажені зерном та іншою продукцією вагони, особливо у західних регіонах країни, не вивозяться Укрзалізницею місяцями. Кількість поданих на надання тяги заявок перевищує їхнє виконання удвічі. При цьому керівництво Укрзалізниці рапортує про те, що в них все гаразд.

Цим проблемам було приділено багато уваги під час міжнародних публічних заходів «Rail Cargo business forum» та «Rail Expo-2019», які проходили в Україні восени 2019 року.

31 жовтня у American Chamber of Commerce пройшла презентація спільного щорічного дослідження інформаційного порталу ЦТС та компанії Deloitte «Галузевий контроль», яке у цьому році було присвячене діджиталізації транспортної інфраструктури. В рамках цього заходу програмний продукт, який було розроблено спеціально для «Сісайд Термінал» та вже не перший рік використовується в роботі, було представлено, як один із найкращих у галузі портової залізничної логістики. Це визнається всіма компаніями-власниками вантажів, що працюють у Миколаївському порту, яких повністю влаштовує якість надання цих послуг та фінансова відповідальність, яку при цьому забезпечує «Сісайд Термінал».

Якщо проаналізувати послідовність цих подій, складається враження, що при неможливості на даному етапі забезпечення Укрзалізницею якісних послуг з локомотивної тяги, державний монополіст вибрав тактику боротьби з успішними приватними проєктами у цій галузі, залучаючи для неї в якості брудного інструменту апарат безпеки руху поїздів та окремі підрозділи Регіональної філії «Одеська залізниця».

Така тактика дає можливість Укрзалізниці продовжувати розповідати про те, що її робота ефективна та доповідати керівництву держави про виконання завдань із залучення приватних інвесторів та стимулювання розвитку економіки країни. Хоча при цьому розвиток та ефективність невеликих приватних проєктів показує дійсний стан речей на українській залізниці.

Експертний матеріал фахівців Асоціації українських залізничних перевізників