Звернення АУЗП до Прем`єр-міністра України

Шановний пане Прем’єр-міністре!

Асоціація Українських залізничних перевізників глибоко стурбована ситуацією щодо належного функціонування залізничної галузі, особливо у період економічної кризи в Україні, що має тенденції до поглиблення.

Сьогодні за даними АТ «Укрзалізниця» зношеність локомотивів становить: тепловозів – 99,1%, електровозів – 94%. При цьому дефіцит пасажирських електровозів у докризовий період осені 2019 року становив понад 45 од. щодоби, вантажних – понад 30 од./доба, магістральних вантажних тепловозів – понад
10 од./доба, маневрових – понад 30 од./доба. Навіть приймаючи до уваги переорієнтацію експлуатації пасажирських локомотивів на потреби вантажних перевезень (у зв’язку із закриттям пасажирського сполучення), зберігається тенденція досить значного їх дефіциту, що особливо проявиться у період масових перевезень сільськогосподарських вантажів, будівельних матеріалів, продукції гірничо-металургійного комплексу, вугілля тощо.

За аналогією з вантажними вагонами, гострий дефіцит яких в
АТ «Укрзалізниця» в останні 2-3 роки повністю ліквідовано шляхом лібералізації та допуску приватних вагонів, частка яких у робочому парку становить понад 65%, дефіцит локомотивів необхідно покривати шляхом допуску магістральних і маневрових локомотивів приватних перевізників до роботи на інфраструктурі природного монополіста.

Президент України, усвідомлюючи значення залізничної галузі для економіки країни, ще у вересні та грудні 2019 р. видав укази від 24.09.2019 № 713 «Про невідкладні заходи щодо забезпечення економічного зростання, стимулювання розвитку регіонів та запобігання корупції» та від 13.11.2019 № 837 «Про невідкладні заходи з проведення реформ та зміцнення держави», якими надано доручення Кабінету Міністрів України вжити виключних заходів щодо формування конкурентного ринку послуг локомотивної тяги як одного з базових інвестиційних інструментів.

04 грудня 2019 р. Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 1043 «Про реалізацію експериментального проекту щодо допуску приватних локомотивів до роботи окремими маршрутами на залізничних коліях загального користування», на виконання якої Міністерством інфраструктури України розроблено та затверджено Тимчасове положення про порядок допуску приватних локомотивів до роботи окремими маршрутами на залізничних коліях загального користування. Такий наказ видано 04 березня 2020 р., його державна реєстрація в Міністерстві юстиції України відбулась 16 березня поточного року, а офіційна публікація − 24 березня.

Міністерством інфраструктури України має бути створено робочий орган, що фактично здійснюватиме реалізацію експерименту − Комісію з відбору учасників експериментального проєкту та дільниць залізничних колій загального користування для здійснення курсування приватних локомотивів, а також для моніторингу реалізації експериментального проєкту (далі – Комісія), затверджено положення про неї та розпочато її роботу.

Асоціація Українських залізничних перевізників просить Вас, пане Прем’єр-міністре, дати доручення Міністерству інфраструктури щодо прискорення роботи зі створення зазначеної вище Комісії, а також вжити заходів щодо внесення на розгляд Верховної Ради України законопроєкту «Про залізничний транспорт» у новій редакції та розгляду законопроєкту «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту», що дозволить забезпечити повноцінний, рівноправний недискримінаційний допуск приватних перевізників до залізничної інфраструктури загального користування.

З повагою

голова Ради Асоціації                                                 Володимир КРОТ