В АУЗП пройшла об`єднувальна зустріч основних учасників ринку залізничних вантажних перевезень

27 листопада 2019 року в Асоціації українських залізничних перевізників проведено об`єднувальну зустріч за участю основних вантажовідправників та операторів залізничного рухомого складу щодо проблемних питань діяльності АТ «Укрзалізниця» та пошуку шляхів їх вирішення.

Учасниками висловлено занепокоєння неспроможністю АТ «Укрзалізниця» забезпечувати повною мірою потреби бізнесу й держави в якісному та кількісному здійсненні перевезень вантажів.

Відзначено, зокрема, що загальні обсяги перевезень вантажів залізничним транспортом за 10 місяців 2019 року зменшено на 6,2 млн. тон або на 2,4% до відповідного періоду попереднього року при запланованому його річному підвищенні на 5%. Так, зменшено обсяги перевезення вугілля кам′яного на 4,4 млн. тон, будівельних матеріалів на 5,8 млн. тон тощо.

Загальний обіг вантажного вагона становить 10,8 доби, у т.ч. зерновоза – 12,9 доби, цементовоза – 15 діб, обкотишовоза – 12,2 доби, критого вагона – 23,3 доби. Порівнюючи такі показники з 1991 роком (3,76 доби) та 2001 роком (5,92 доби) неефективність роботи АТ «Укрзалізниця» очевидна.

Через відсутність достатньої кількості локомотивів, працівників локомотивних бригад, пропускної здатності вкрай занедбаної інфраструктури, неефективне децентралізоване керування рухом поїздів та відсутність координаційного центру з планування, навантаження й перевезення вантажів щодобово на інфраструктурі АТ «Укрзалізниця» залишено без руху в середньому від 250 до 300 вантажних поїздів (у складі 57 вагонів кожен) або від 14 до 17 тисяч вагонів терміном від 1 до 20 діб.

Пропускна спроможність залізниць суттєво обмежується не лише залишеними без руху поїздами (250-300 постійно зайнятих колій станцій), а й майже 20 тисячами списаних, але не розроблених в металобрухт та не реалізованих вантажних вагонів, які займають ще 350 колій станцій. Крім того, тисячі інших колій станцій та стрілочних переводів закриті для руху через незадовільний технічний стан. Капітального ремонту та реконструкції потребує 8422,7 км головних колій із 27005,8 км або 31% розгорнутої їх довжини. З цієї причини через несправність колії діє 587 обмежень швидкості руху поїздів загальною протяжністю 1065,6 км. В головних коліях перегонів і станцій знаходиться без заміни 123866 дефектних рейок. Такий стан інфраструктури становить підвищену загрозу безпеці руху та може спричинити настання тяжких наслідків від сходження рухомого складу з рейок.

Суттєво обмежена пропускна здатність інфраструктури АТ «Укрзалізниця» в напрямку морських портів. Не здійснюється планування робіт з розширення пропускної здатності, у т.ч. і з залученням інвестицій від зацікавлених учасників ринку залізничних перевезень.

Значно зменшено вантажопотік у напрямку країн ЄС через західні залізничні прикордонні переходи, зокрема: Ужгород – Словаччина – на 2,833 млн. тон, Чоп – Угорщина – на 75,3 тис. тон, Чоп – Словаччина – на 25 тис. тон, Дяково – Румунія – на 87,4 тис. тон, Батьово – Угорщина – на 859,5 тис. тон, Вадул-Сирет – Румунія – на 449,2 тис. тон, Ізов – Польща – на 364,4 тис. тон, Мостиська 2 – Польща – на 1,974 млн. тон, Рава-Руська – Польща – на 160,2 тис. тон.

Існуючі на сьогодні фінансові дисбаланси Укрзалізниці (крос-субсидування пасажирських перевезень в обсязі понад 13 млрд.грн/рік, сплату земельного податку в обсязі 4,2 млрд.грн./рік, сплату акцизного податку, що йде на утримання автомобільних доріг в обсязі майже 1,5 млрд.грн./рік), що призводить до вимивання коштів із УЗ, які вона отримує у вигляді прибутку від вантажних перевезень, і які могли піти на інвестиції у інфраструктуру (безпека, швидкість перевезень), тягу (дефіцит якої обмежує перевезення, а відповідно, і виробництво у низці галузей України).

Попри наявність центрального органу виконавчої влади, АТ «Укрзалізниця», не маючи відповідних владних повноважень, видає накази, що містять ознаки державного регулювання та обмежують можливості для роботи бізнесу в сфері залізничного транспорту.

Без погодження з місцевими громадами, бізнесом та Мінінфраструктури АТ «Укрзалізниця» одноосібно, з перевищенням повноважень припинила обслуговування 301 залізничної станції, віднісши їх до числа малодіяльних, припинивши обслуговування та ігноруючи при цьому навіть потреби держави у здійсненні спеціальних перевезень.

Окремо було обговорено кроки Кабінету Міністрів України, Міністерства інфраструктури та АТ «Укрзалізниця» щодо виконання Указу Президента України в частині реформування АТ «Укрзалізниця» та відкриття ринку залізничних перевезень для можливості роботи локомотивів, що належать підприємствам, які не входять до структури АТ «Укрзалізниця». Було прийнято рішення про звернення з цих питань до Президента України, Кабінету Міністрів України, Мінінфраструктури та інших центральних органів державної виконавчої влади з пропозицією щодо залучення представників Асоціації Українських залізничних перевізників до роботи з цих питань в якості представництва інтересів бізнесу та експертів.